Avslørt: Kjøttindustrien bak massiv PR-kampanje mot bærekraftig matrapport
En lekket rapport avslører at en PR-kampanje, finansiert av kjøttindustrien, kan ha stått bak den omfattende kritikken mot EAT-Lancet-rapporten fra 2019.

29. april 2025
EAT-Lancet-rapporten fra 2019 anbefalte en halvering av globalt kjøttforbruk til fordel for mer plantebasert kosthold, med mål om å forbedre helse og redusere klimagassutslipp.
PR-byrået Red Flag, engasjert av Animal Agriculture Alliance, skal ha koordinert en strategi for å diskreditere rapporten gjennom sosiale medier og artikler som fremstilte den som radikal og elitistisk.
Forskere bak rapporten opplevde personlige angrep og utmattelse som følge av kampanjen.
Til tross for motstanden har EAT-Lancet-rapporten hatt betydelig innflytelse på global ernærings- og miljøpolitikk.
Les mer hos The Guardian

Du kan forandre verden!
Som støttemedlem kan du bekjempe klimaendringer og hjelpe dyr som lider.